Wat is on page seo?

On page SEO: 11 tips die je website kunnen verbeteren

Gebruik korte url’s

Een belangrijke stap binnen on page seo is het gebruik van korte url’s. Er zijn twee voordelen aan het gebruik van deze url’s. De eerste is dat een korte url makkelijker leesbaar is voor je bezoeker. Wat leest makkelijker:

https://alphaproducties.nl/conversie-optimalisatie-tips/ of https://alphaproducties.nl/category&690-thyuh78932

Doordat je het zoekwoord meteen plaatst achter “.nl/” zien jouw lezers direct waar de pagina over gaat. Het tweede voordeel is dat zoekmachines zoals Google ook kunnen ontdekken waar de pagina over gaat. Dus zorg ervoor dat de title tag je belangrijkste zoekwoord bevat en dat het zoekwoord ook in de url staat. In WordPress kun je bij de opmaak van je pagina eenvoudig de url aanpassen. 

Pas LSI Keywords toe

Wat zijn LSI keywords?  

Dit zijn zoekwoorden die te maken hebben met het hoofdzoekwoord. Deze hulpzoekwoorden voeg je aan je artikel toe, zodat Google begrijpt waar je artikel over gaat. 

Nu wordt je niet alleen gevonden op één zoekwoord maar op meerdere zoekwoorden en kun je ook mensen die op die zoekwoorden zoeken naar je website leiden. 

Een voorbeeld. Als je een het zoekwoord ‘internet marketing’  in Google typt, dan wil je ook scoren op zoekwoorden die daarmee verband houden. Bijvoorbeeld: “Online marketing”, “internet marketing almere”, “seo uitbesteden” etc. 

Tip: type je zoekwoord in Google en scroll dan naar de onderkant van de zoekresultaten. Google toont daar zoekwoorden die relevant zijn en te maken hebben met het zoekwoord. 

Lange artikelen of monsterartikelen 

Het inzetten van lange artikelen met veel goede informatie is een erg sterk middel om hoog in Google te scoren en veel bezoekers te trekken. Dit wordt met name vanaf 2017 gedaan in Nederland. 

Als je hier echt succesvol mee wilt worden, probeer dan te denken hoe je je artikel compleet kunt maken. Dus als je een bericht schrijft over de optimale training voor het lopen van 10 kilometer, vraag jezelf dan af wat je daar allemaal over zou kunnen vertellen. 

Doordat je veel informatie bespreekt, pas je vanzelf ook al veel LSI zoekwoorden toe. De voordelen zijn dus enorm: jij krijgt meer bezoekers naar je website doordat je op meerdere zoekwoorden gevonden wordt en je lezers zien jou als de autoriteit in de markt, omdat je een uniek artikel hebt geschreven met complete informatie. 

Optimaliseer je title tag voor een hogere Click Trough Rate

Nog een krachtige tip die ik wil meegeven, is het beoordelen van je title tags en hoe goed de CTR precies is. Dit kun je doen door naar Search Console te gaan. Met deze service van Google kun je info verzamelen op basis van Clicks, Impressies, CTR en je positie in Google voor het zoekwoord. Stel het zoekwoord waar jij je opricht is 1000 keer vertoond in Google in een maand tijd. Doordat je op plek 2 in Google staat krijg je 15% van de clicks, dat is je CTR. Dat zijn 150 bezoekers. Zou je op plek 7 staan dan zou je slechts een CTR hebben van 2% en dat zou je betekenen dat je slechts 20 bezoekers zou krijgen.  

Je wilt ook speuren in Search Console naar zoekwoorden waar je wel hoog op scoort, maar waar je een lage click trough rate op hebt. Misschien zie je ook url’s waar je een lage CTR voor krijgt. Deze title tags wil je aanpassen en over een periode van 30 dagen of 60 dagen nagaan of de CTR is verbeterd. Al met al is dit een belangrijk onderdeel van on page seo en dit is een activiteit die je helemaal zelf in de hand hebt. 

Monitor je bounce rate

Een belangrijke graadmeter voor het succes van je pagina’s is het controleren van je bounce rate. Dat kun je doen in Google Analytics. Een bounce is een bezoeker die direct weer de pagina verlaat. De reden daarvoor is dat het design en of de informatie hem of haar niet aanstaat en geen vertrouwen heeft dat de website de info biedt waarnaar gezocht wordt. Google meet dit en zal je website in de zoekresultaten op een minder hoge positie zetten. Het gaat Google namelijk om het bieden van de beste gebruikservaring voor haar klanten. 

Gebruik externe links

Een wat minder bekende tip is het gebruik maken van externe links in je content. Als je een onderwerp bespreekt dan is het goed om op een natuurlijke manier te linken naar andere websites. Bijvoorbeeld als je een artikel schrijft over marketing automation dan is het logisch en behulpzaam om te linken naar een bedrijf dat marketing automation aanbiedt. Een voorbeeld is Getresponse. Of je kunt linken naar blogs in jouw markt. Google ziet dit als een indicatie dat je verbonden bent met deze websites, en zal jouw website herkennen als een vergelijkbare website. 

Interne links 

Je kunt interne links inzetten naar de pagina die je wilt ranken. Dit werkt vooral goed als je pagina’s die ouder zijn wilt boosten, zodat ze meer traffic krijgen. 

Dus link vanaf andere pagina’s op je website of blog. Dit kun je doen voor oudere pagina’s, maar ook zeker voor nieuwe pagina’s. Deze pagina’s die links hebben, zenden linkautoriteit mee naar je nieuwe pagina! Het is belangrijk dat deze oudere pagina’s wel inhoudelijk gerelateerd zijn aan die nieuwe pagina. Zo ziet Google dat deze 3 pagina’s binnen hetzelfde thema vallen. 

Verbeter de site speed

Dit is een van mijn favoriete tips wanneer het gaat over “technische seo”. Het continue monitoren van je website snelheid is een belangrijke factor voor je succes in Google. Er zijn diverse tools beschikbaar die je de status van je website laten zien en die ook aanbevelingen doen wat je moet herstellen of aanpassen. Dit is een onmisbare stap en een goed voorbeeld van on page seo, omdat je dit werk zelf in de hand hebt. 

De bestandsgrootte van je afbeeldingen

Wanneer je een snelle website wilt hebben is het belangrijk om de images die je gebruikt qua bestandsgrootte zo klein mogelijk te houden. Dit komt de laadsnelheid ten goede. Een handige, gratis tool die ik je kan aanbevelen is Tiny images.

Actiegerichte informatie 

Dit spreekt voor zich, maar wordt toch door veel bloggers over het hoofd gezien. Als je veel informatie biedt over complexe onderwerpen dan kan het een valkuil zijn om veel modellen, theoretische informatie en meningen te delen. Voor de effectiviteit van je bezoekers en je eigen website is het echter belangrijk om actiegerichte info te delen. Dit principe is nog belangrijker als je veel “how to” informatie deelt. Youtube en blogs zijn bij uitstek de kanalen waar mensen aanwezig zijn om antwoorden op hun vragen te krijgen. Vraag jezelf af in hoeverre je content geschikt is om direct toe te passen door je bezoekers, en je zult meer waardering krijgen. 

Hieronder een voorbeeld van een succesvolle, actiegerichte oproep.

Gebruik rijke media en content 

Wat je met SEO hoopt te bereiken is dat mensen vanuit Google je website vinden en doorklikken naar je site. Je wilt niet dat mensen vervolgens meteen weer wegklikken, omdat ze jouw site niet vertrouwen of de info niet behulpzaam en aantrekkelijk vinden. Bijvoorbeeld doordat je alleen maar lange stukken tekst hebt.

Wat je dus wilt doen om de gebruikerservaring te verhogen en je websitebezoekers vast te houden, is het toepassen van interessante afbeeldingen, videos en bruikbare infographics. Het is wetenschappelijk aangetoond dat mensen informatie eerst beoordelen op basis van het design! En zoals we eerder lazen geldt, als je bounce rate laag is, en mensen dus langer dan gemiddeld op je website blijven, helpt dit jouw ranking in Google.

Conclusie

Nu is het de beurt aan jou! Wat vond je interessant aan dit artikel? Welke tips ga je meteen toepassen?

Wij lezen het graag, laat een bericht achter in de comments en wij zullen hier op reageren.

Het volgende artikel gaat over de andere kant van de medaille, dat is: off page seo. Houdt ons blog daarom in de gaten.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

For security, use of Google's reCAPTCHA service is required which is subject to the Google Privacy Policy and Terms of Use.

I agree to these terms.

Inhoudsopgave