Wat is off page seo?

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Wat is off page seo?

Off page seo zijn factoren buiten je eigen website om waarmee je jouw website kunt scoren in Google. Bij off page seo gaat het met name om het vergroten van je bekendheid en het promoten van je content. Dat doe je onder andere door linkbuilding en promotie via Social Media.

Verschil tussen on page seo en off page seo

Waarbij je bij on page seo vooral zelf de regie in handen hebt, heb je bij off page seo minder sturing. Toch zijn er belangrijke overeenkomsten tussen beide onderdelen. Als je de website wilt optimaliseren voor off page seo dan moet je de perceptie die bezoekers hebben van je website verbeteren als ook technische factoren verbeteren voor de posities in Google. Dus optimaliseren voor zowel mens als machine.

Hoger in Google met backlinks

Er zijn meer dan 200 ranking factoren die Google gebruikt, om tot een score te komen! Wat bepaalt nu hoe goed een website scoort in Google. Om je veel tijd te besparen kan ik je zeggen dat backlinks het belangrijkste onderdeel vormen om websites te kunnen ranken in Google op relevante zoekwoorden.

Zie backlinks als stemmen bij een verkiezing. Hoe meer stemmen je krijgt, hoe beter je score is. Daarbij is het van belang dat je gericht bent op backlinks van autoriteit websites.

Bijvoorbeeld een backlink van Marketingfacts is bijvoorbeeld waardevoller, dan van een blog dat net online is gebracht.

Dus als je voldoende, kwalitatieve backlinks naar je blog of website krijgt en je content is ook goed, dan kun je op den duur gaan scoren op plek 1,2 of 3 in Google.

Ik hoop dat je nu een “aha moment” hebt. Misschien heb je tot nu toe veel strijd gehad met het scoren van je website op zoekwoorden, en wist je niet wat het belangrijkste was om veel traffic vanuit Google te krijgen. Nu weet jij waar de focus ligt. Lees snel verder hoe je aan goede backlinks kunt komen.

“Backlinks vormen het belangrijkste onderdeel om websites te kunnen ranken in Google op relevante zoekwoorden”.

Gastbloggen en infographics

Een slimme manier om te ontdekken hoe je concurrenten backlinks krijgen, is de backlink tool van ahrefs te gebruiken. In deze tool kun je ontdekken welke websites linken naar je concurrent. Stel dat de nummer 1 in Google een artikel heeft met 10 tips. Je kunt een infographic maken en jouw website url erin opnemen. Vervolgens kun je de website eigenaren benaderen en vragen of ze geïnteresseerd zijn in deze post en of ze deze willen publiceren of willen linken vanuit hun blog. Een gedeelte van de website eigenaren zal “ja” zeggen, en je een backlink geven.

Hieronder vind je twee sterke voorbeelden van infographics:

Social media marketing

Wat ook een methode is die je kunt toevoegen aan je toolbox is traffic vanuit social media inzetten. Je kunt je domeinnaam of url opnemen in je profiel of in je posts. Niet alle links vanuit social media zullen do follow zijn, de meeste links zullen no follow zijn. Dat betekent dat ze niet linkautoriteit doorgeven, maar wel kunnen zorgen voor een stroom van bezoekers naar je website.

Waardevolle comments geven op gerelateerde blogs

Nog een slimme tip is het geven van waardevolle comments op blogs in jouw markt. Voorkom dat je comments geeft zoals: “goed gedaan”, of “ga zo door”, maar je wilt reacties geven die waardevol zijn. Je kunt aangeven wat je goed vind aan het artikel of juist aangeven wat er beter kan. Je kunt suggesties geven, hoe de schrijver van de blogpost zijn artikel nog beter en completer kan maken.
Door vaak te reageren op relevante blogs, zullen veel bezoekers je gaan ontdekken en nieuwsgierig worden. De kans is groot dat ze op jouw link zullen klikken. Opnieuw is dit een voorbeeld van backlinking op een natuurlijke en waardevolle manier.

Partnering met influencers

Een trend die nu erg groot is in Nederland is de inzet van influencers. Je kunt met een influencer op Facebook of Instagram een samenwerking aangaan om een blogartikel of een product gedurende een bepaalde periode te promoten. Als jouw stuk informatie of product veel waarde levert aan de followers, dan zal een groot gedeelte op jouw link klikken en jouw website bekijken.

Samenwerking met influencers levert je veel op. Ten eerste ontstaat er goede branding. Je komt in de hoofden van de duizenden followers, want ze zien jouw naam, profielfoto en domeinnaam telkens terug komen. Ten tweede levert het je ook veel bezoekers op, dus je bedrijft goede online marketing. Als je je landingspagina’s, inclusief lead magnets en opt-informs goed hebt opgesteld, dan zul je een groot percentage op je mailinglijst krijgen of zal een groot percentage je product kopen.

Conclusie

Je bent na het lezen van dit artikel bepaalt bij het belang van backlinks voor het kunnen scoren van een website in Google. Ook hebben we een aantal ideeën met je gedeeld hoe je via goede content als infographics originele backlinks kunt krijgen. Daarnaast kun je ook backlinks verzamelen via social media, influencers en blogs. Binnenkort gaan we dieper in op het onderwerp backlinks. We hopen dat je aan de slag gaat met backlinks en we zijn beschikbaar om al je vragen te beantwoorden.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Inhoudsopgave