14 meest krachtige conversie optimalisatie tips

Uniek en professioneel webdesign 

 

Vertrouwen

Hoe komt een website op je over? Kun je in een oogopslag zien waar de website over gaat? Heb je er vertrouwen in dat de website je de informatie geeft die je nodig hebt?

Een websitebezoeker doet er ongeveer anderhalve seconde over om te bepalen of hij op de pagina blijft, of wegklikt. Dus nog voor dat je de kans krijgt je blogartikel of lead magnet te tonen, ben je bezoeker al weer kwijt.

De techniek om bezoekers de gewenste actie te laten nemen heet conversie optimalisatie. In dit artikel geven we je een aantal belangrijke tips om dit succesvol toe te passen op je website.

Design

Een van de beste manieren om professionele websites te maken is met WordPress. Als je design professioneel is en betrouwbaarheid uitstraalt, dan zet de randvoorwaarden neer voor conversies.

Heatmap van Hotjar

Hoe kun je er achter komen waar mensen op je website precies naar kijken? Daar is gelukkig een slimme analytics tool voor: https://www.hotjar.com/heatmap-analytics/

Met de heatmap van Hotjar kun je snel zien waar mensen precies naar kijken en waar ze op klikken. In het kader van conversie optimalisatie wil je een logische indeling hebben, zodat mensen op een natuurlijke manier bij de informatie uitkomen. Onderdelen van de pagina die populair zijn wil je versterken, en info die niet wordt bekeken wil je schrappen. Hotjar geeft je dus de juiste data om beslissingen te nemen.

Doelgericht denken

 

Slechts 1 call to action

Een belangrijk uitgangspunt bij het bouwen van je website, is dat je van te voren goed nadenkt over wat je precies voor actie wilt zien van je bezoekers. Als je veel keuzes aanbiedt, raken bezoekers de weg kwijt en krijg jij niet de resultaten die je wilt. Met één duidelijke button, een call to action, maak je het jezelf en je bezoeker gemakkelijk en ben je effectief. Met een call to action bedoelen we bijvoorbeeld: een telefoonnummer of email-adres in de menubar, of een hero image met een knop er in, of denk aan een opt-in formulier. Bedenk dus goed wat je je websitebezoeker laat zien en tot welke actie hij moet overgaan.

Beperkt aantal keuzes

Een andere tip die ik je wil geven, die samenhangt met slechts één call to action is het positioneren van een beperkt aantal keuzes. Is het echt nodig om voor iedere type klant een product te maken? Of is het slimmer om een beperkt aantal producten aan te bieden en zo een gerichter publiek aan te spreken?

Een voorbeeld. Stel je verkoopt personal training. Je biedt de volgende producten aan: een gratis e-book, een kettlebell training van 97 euro, een gevorderde online training van 297 euro, een 1-op-1 aanbod van 200 euro per sessie en een groepstraining van 200 euro per week. Wat is dan slimmer? Al deze producten aanbieden of slechts focussen op 1 of 2 producten? Het is mijn ervaring dat je beter kunt richten op één type klant, en niet alles wilt aanbieden uit vrees dat je ergens klanten verliest. Zo laat je duidelijk zien wie je bent en voor wie je een oplossing biedt.

Nog een tip: Durf premium producten aan te bieden. Geloof mij, je zult betere omzetten doen, en minder zorgen hebben. Dit zorgt voor veel minder werk door je klantenservice. Daarnaast houdt je meer tijd over om je maximaal in te spannen voor het succes van je geselecteerde groep klanten.

AB tests

 

Wat is een AB Test?

Een AB test is een experiment waarbij twee versies van een webpagina tegen elkaar worden getest om te bepalen welke het beste presteert. Deze pagina’s worden willekeurig getoond aan websitebezoekers en statistieken worden verzameld door een AB test software. Wat je bijvoorbeeld kunt testen zijn verschillende titels, of call to actions. Bijvoorbeeld: Een button met de tekst “14 day free trial” test je tegen de tekst “$1 dollar first week”.

Ab tests zijn een fantastisch hulpmiddel voor online marketeers. Je kunt namelijk door experimenten te doen er achter komen wat werkt! Dus geen giswerk meer of discussies met collega’s, maar meten. En meten is weten!

 

Wat ik vooral in Nederland en België op websites zie fout gaan, is de magere informatie die er geboden wordt. Nog afgezien van het webdesign. Veel artikelen, zelfs in de marketing niche, zijn niet interessant, zijn niet eenvoudig en plezierig leesbaar en zijn ook niet in depth. Met dat laatste bedoel ik, dat er vooral weinig inzet wordt getoond om een onderwerp in zijn totaliteit te bespreken.

Een van de belangrijkste voorwaarden om te kunnen scoren in Google met jouw content is om compleet te zijn. Dit is de informatie die mensen waardevol vinden, en die Google daardoor ook beter zal weergeven.

Stel je hebt een blog over ‘online aandelen kopen’. Wat je dan zou kunnen doen is om de 7 of 10, of 12 stappen te bespreken en bij iedere stap te focussen op de best mogelijke informatie. Als je de best mogelijke, en meest complete informatie publiceert, zal dat naast waardering van je publiek, ook waardering opleveren van Google.

Bezoekers behouden

 

Met een goede SEO strategie komen bezoekers op je website via honderden of duizenden zoekwoorden. De kans dat een bezoeker echter nog weer eens terugkomt is bijzonder klein. Wat kun je dan doen om deze bezoeker te behouden?

Er zijn twee belangrijke opties. De eerste is: Opt-in forms. Dit is een button, die bij een klik een kort formulier van 1 of 2 velden laat zien. Deze techniek houdt verband met de lead magnet. In ruil voor iemands naam en emailadres, ontvangt een bezoeker bijvoorbeeld een gratis e-book.

Daarnaast bestaan er ook exit pop-ups. Op het moment dat een bezoeker de website of een bepaalde pagina dreigt te verlaten, komt er een pop-up in beeld, met een aanbod. Opnieuw zou je kunnen denken aan een e-book dat je weggeeft.

Je wilt dus slim omgaan met je tijd en je marketingbudget. Bezoekers die op je website komen wil je behouden, zodat je gerichte informatie aan ze kan mailen en ze kunt helpen met je producten.

Urgentie op je aanbiedingen

 

Misschien heb je wel eens een webinar gevolgd en zag je dat er een product werd gepitched. Bijvoorbeeld een online cursus van 1997 euro. Vervolgens zag je bovenin de pagina een teller  met de tekst. Dit aanbod is nog 23 uur en 43 minuten geldig. Soms hebben je klanten een duwtje in de rug nodig om een beslissing te nemen. Voeg urgentie toe aan je producten, en kijk eens wat dat doet met je conversieratio. Het zou goed kunnen dat je een duidelijke piek ziet.

Schaarste en beperkt leverbaar

Een andere conversietechniek is het toevoegen van schaarste in je aanbiedingen. Dit wordt vaak toegepast bij modeartikelen, zoals tassen, zonnebrillen en jurken. Ook kun je denken aan een exclusieve lijn pennen of een model van een duur automerk. Als er veel vraag is naar je producten of diensten, dan is het goed schaarste in te bouwen. Nog een voorbeeld: Stel je lanceert 3 keer per jaar je exclusieve online training van 2.997 euro. Gedurende een periode van 48 uur is het aanbod geldig en je geeft per lancering slechts 100 cursisten toegang. Dit doe je met de reden om iedere cursist persoonlijke aandacht te kunnen geven. Wat er ontstaat is FOMO, oftewel Fear Of Missing Out. Mensen willen niet achterblijven, maar ze willen meedoen, en niets missen. Test deze twee technieken (urgentie op je aanbiedingen en schaarste of beperkt aanbod) en ik ben benieuwd wat dat zal doen voor je conversies.

Performance van je website, een snelle laadtijd                

Wat ook enorm bijdraagt aan je conversies, is het hebben van een goed werkende website. Ik heb het dan over met name de laadsnelheid van je website. Naast dat laadsnelheid van je website een belangrijke factor is voor SEO is dat het ook voor Conversie optimalisatie. Een uitstekende tool om de website te testen vind je via deze link GT Metrics. De website komt met concrete voorstellen om je website te updaten. Misschien heb je te grote afbeeldingen op je site, of zijn er fouten in de html code. GT metrix is in deze optimalisatie een goede partner.

Responsive/ mobile

Let bij het bouwen van je website goed op de responsiveness. Dit wil zeggen dat je 3 versies bouwt. Een voor PC/laptop, 1 voor mobiel en 1 voor tablets. Dit is enorm belangrijk voor de effectiviteit van je website. En het spreekt ook voor zich, als je bezoekers via mobiel niet een goede gebruikerservaring hebben, zullen ze snel de website weer verlaten. Dit is dus een tip die je zeker wilt toepassen op je website.

Personaliseer je Pitch

Met Maxmind kun je in de titel van je pagina iemands woonplaats weergeven. Deze slimme truc werkt alsvolgt. Op basis van iemands IP adres wordt achterhaald in welke stad iemand woont. Met een code wordt dit geplaatst op de website, zodat iedere websitebezoekers zijn of haar eigen stad ziet. Dit is een psychologische toepassing die zeker het testen waard is.

Waar komt de websitebezoeker voor?

Met Google Analytics kun je het gedrag meten op je website. Je kunt zien welke pagina’s goed presteren en welke pagina’s minder. Daarnaast kun je in Google Search Console zien via welke zoekwoorden je websitebezoekers krijgt, en wat de click trought rate is per zoekwoord.  Een andere manier om websitebezoekers te kwalificeren is door de pagina Diensten onder te verdelen in 3 secties. Dit is ook een erg goede optie te achterhalen welke diensten het meest populair zijn en met deze data kun je weer beslissingen maken.

De overtuigingskracht van social proof

 

Testimonials

Wat zijn testimonials? Hoe kun jij testimonials voor je laten werken? Testimonials zijn  positieve klantbeoordelingen. Ze kunnen je autoriteit bouwen en heel belangrijk, deze klantbeoordelingen kunnen er voor zorgen dat nieuwe bezoekers, overtuigd raken en ook overgaan tot actie. Hieronder zie je een ontwerp van een testimonial.

 

Casestudies

Daarnaast zijn casestudies een nog interessantere optie. Waar je bij testimonials vaak een afbeelding van een klant en zijn beoordeling weergeeft, kun je met een casestudy meer de diepte in gaan. Je kunt per klant een hele pagina weiden aan het project en uitgebreid bespreken waar de klant eerst stond met probleem X en waar je met jouw inspanningen de klant nu hebt gebracht. Eigenlijk is het een dramtic demonstration. Het is een niet te onderschatten tool om jouw betrouwbaarheid en deskundigheid te tonen.

Vraag jezelf dus af: Hoe kan ik social proof inzetten voor mijn website, of een product of dienst?

Remarketing, focus op retention

 

Je zult niet iedereen kunnen converteren bij een eerste bezoek aan je website. Meestal komt een verkoop of conversie tot stand naar een vijfde, zesde of zevende contact met je bedrijf. Dat kan bijvoorbeeld via je website, je ad, via mobile etc. Dus wat doe je als 95% van je websitebezoekers niet converteert? Je volgt hen gedurende een periode over het hele web, met een iets andere invalshoek, of stuk info, om hen weer terug te krijgen naar de site, en hen nu wel te converteren.

Adroll

Wanneer je een tool zoekt om retargeting en remarketing toe te passen dan is Adroll een goede partner. Zij zijn al actief vanaf 2007 en zijn verreweg de bekendste software provider op dit terrein. Er is zeker een learning curve, maar als je eenmaal weet hoe je de tool gebruikt, dan wil je er niet meer zonder. Er zijn weinig concurrenten die je een completer en dieper inzicht geven in klantgegevens en statistieken dan Adroll.

Exit-pop-ups zorgen voor meer conversies

Een andere tip die ook krachtig werkt is de Exit pop-up. Deze pop up verschijnt in beeld als je bezoeker op weg is naar het ‘kruisje’ of het ‘ pijltje terug’, en de website wil verlaten. Je kunt dan een uniek aanbod tonen, om zo het e-mailadres van de bezoeker te ontvangen. Zo kun je in contact blijven met de prospect en dit zal dus ook je conversies verhogen per websitebezoeker.

Er bestaan veel aanbieders van exit pop ups. Wisepops is een eenvoudige en complete tool om exit pop ups te bouwen. Integreren met WordPress is ook makkelijk. Ook kun je er voor kiezen hoe je de exit pop up toont. Bijvoorbeeld: gecentreerd in beeld, of full page.

Dit is een voorbeeld van een Exit pop-up, waar je iets waardevols weggeeft: een Lead magnet:

“Learn the simple tactic I used to rank number 1 for online marketing. Watch my webinar to learn the exact steps I used to skyrocket my rankings”

Button: “yes Neil, teach me how to grow my traffic)”

Bron: https://neilpatel.com

CRO software

Een tool die het ontdekken zeker waard is, is Segmentify. Dit bedrijf helpt e-commerce bedrijven met het verhogen van de orderwaarde door gepersonaliseerde berichten te tonen aan iedere bezoeker. Dit gaat qua techniek en precisie nog een stap verder dan remarketing.

Dit is hoe ze het zelf verwoorden:

Imagine a tool that already knew your customer’s preferences before they landed on your site, and was able to recommend the right products to the right customer at the right time. Segmentify creates a personalised shopping experience across every customer touchpoint in real-time, giving you the best advantage over your competition.

https://www.segmentify.com/success-stories/

Bonus tip: Leadquizes

Ik dacht: waarom ook niet. Hierbij ontvang je een bonus tip. Vraag jezelf af hoe je een leadquiz kunt inzetten in je online campagnes. Met een leadquiz kun je je prospect een aantal vragen stellen om te ontdekken waar hij of zij nu staat. Denk bijvoorbeeld aan een quiz als deze: Ontdek op welke pagina’s je websitebezoekers de website verlaten, of: Ontdek nu hoe goed jouw organisatie scoort op de inzet van conversie optimalisatie. Aan het einde van de quiz kan je websitebezoeker de resultaten ontvangen ná het invullen van zijn of haar beste e-mailadres. Tegelijk met de antwoorden en de aanbevelingen kun je meteen je aanbod mailen aan je lead.  

Voor effectieve quizes kan ik je Leadquizzes aanbevelen: https://www.capterra.nl/software/191311/leadquizzes

Korte samenvatting

Je bent helemaal aan het einde van dit artikel gekomen! Ik hoop dat je tot de ontdekking bent gekomen hoe belangrijk het is om te focussen op het verbeteren van je conversies. Het levert je namelijk veel op! Je kunt of kosten besparen, of meer omzet behalen of beide!

Wat een scenario zou kunnen zijn, is dat je met hetzelfde aantal websitebezoekers en met hetzelfde marketingbudget in plaats van 10% conversies nu 20% conversies realiseert.

Een ander scenario is dat je met hetzelfde aantal websitebezoekers en conversieratio je klantwaarde (dus het aantal producten of de prijswaarde van het product dat je klant koopt) verhoogt.

Ik ben benieuwd welke tips je gaat toepassen. Laat een bericht achter in de comments en geef aan wat je goed vindt aan deze content. ook horen we het graag als je tips hebt, of als je ideeën hebt hoe het beter kan.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

For security, use of Google's reCAPTCHA service is required which is subject to the Google Privacy Policy and Terms of Use.

I agree to these terms.

Inhoudsopgave